måndag 1 mars 2010

I himlen...nästan

Cameron Highlands...jag vet inte var jag ska börja. Det är helt klart ett av planetens mest trivsamma o vackra platser o minnena därifrån kommer följa med mig till himlen. Hela atmosfären kring höglandet är - för de som ibland unnar sig det lugna livet - en betryggande plats där alla livets alla problem lämnar en för en liten stund.

JORDGUBBAR!! Bara den delen med Cameron var sagolik! Kan inte säga att de är lika goda som de svenska jordgubbarna, men nonetheless fick jag äta en mängder av det i februari månad under solklar himmel, så jag kan inget annat än njuta av vad det här underbara livet har att erbjuda. Jag kan inte heller förbise min nya lilla passion; teet. Att sitta på altanen till Boh Tea Center, dricka lite färskpressat grönt te tillsammans med morotskaka och den underbara omgivningen var...kan ärligt talat inte komma på nåt ord som beskriver hur fint det var eller hur komplett det kändes, men jag kan säga så här mkt: hit ska jag igen.

Vi passade även på att ta en liten tur ut i den vilda djungeln. Offroad-körningen är lätt top tre roligaste upplevelsen under resans gång! Man höll på att slå i huvudet hela tiden samtidigt som alla glädjefyllt skrek till när det blev lite väl skumpigt. Djungeln i CH erbjöd det mesta; växter och djur i mängder. Vi har nu beskådat världens största blomma - Rafflesian - och druckit vatten direkt från bambu trädet - vilket var förvånansvärt gott! Vi åkte även till en av de gamla stammarna för att veta som blivit av med deras traditioner, vilket tyvärr är en ledsam historia då regeringen lagts sig i deras liv o gjort dem mer "civiliserade" när det i ordet för detta i själva verket är "bedrövade". Dem är liksom fast i mitten för det som varit o för det som är och har därmed enorma problem - ekonomiska såväl som levnadsmässiga - att anpassa sig. Det var en nyttigt påminnelse om att världen fortfarande behöver vår omtanke, för det är väldigt lätt att under en resa som denna tappa perspektivet o tycka att allt med världen är underbart.

Sen gav vi oss iväg till Kuala Lumpur. Den staden hade tydligen mycket mer att erbjuda än det vi först trodde, så det kändes som vi stressade oss genom stadens alla underbara attributer. Shoppingen var den bästa/billigaste nånsin, det kulinariska livet var i fullt fläkt, en galen rollercoaster var beläget mitt i köpcentrerat o bäst av allt; Petronas Towers. T o m Henning som inte bryr sig värst om byggnader försvann sig in i arkitekturen, det kalla stålet o dess oerhörda höjd. Mäktigt är ordet för detta mästerverk.

Så nu ska jag bege mig iväg till den Malaysiska halvön efter en kort visit i Singapore. Singapore är sjukt exklusiv o ren. Tyvärr så är allt pass mkt i ordning att det blir lite tråkigt. Dock skulle jag inte ha nåt emot att jobba här en dag, då maten kanske är den bästa hittills. Utelivet när solen gått var dessutom riktigt coolt - där gatorna lystes upp med alla former av unikt designade o färgade ljuskällor o arkitekturen längs med Singapore River var näst intill en sagovärld. Jag måste även medge att jag verkligen trivs i det exklusiva; vi unnade oss lite glass, milkshake o chokladbakelser och det är så här jag kan tänka mig leva nån dag när jag satt mig själv till ro.


Oasis - Sally can wait






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar