lördag 30 april 2011

Hey mister, I love your beard. Can I touch?

Jag har länge undrat vad jag gillade absolut mest med vår jorden runt resa, men jag kan nu - utan tvekan - säga att dykning är pricken över i:et för vad livet har att erbjuda. Det må låta konstigt att jag gillar en tillvaro där man absolut inte kan prata eller kommunicera värst mkt, men kanske är det just därför jag gillar det så pass mkt. Allt där nere är så mkt vackrare än nånting annat uppe på land o visst, det är en livsfarlig miljö, men jag förblir rofylld o bortom lycka bland alla fiskar o koraller nere i det blå.

Första anhalten: Tulamben! Den här platsen är känd för en enda sak: Skeppsvraket USS Liberty. Vi har aldrig gjort nåt liknande dyk (trots de 40 dyken innan) o än en gång så lyckades jag få den magiska känsla jag alltid eftersöker. Dels för att det var otroligt coolt, men kanske mest för att det var mer än ett år sen sist.

Andra anhalten: Sanur/Nusa Penida/Crystal Bay/Manta Point! Det var förmodligen första gången jag o Henning var riktigt nervösa inför ett dyk. Vi hade hört o läst en hel del skräckhistorier om underströmmar, surges, swelles m.m. "If your not an exxperienced diver: Don't risk it!!" Men efter tusentals kronor spenderade för att se den där förbannade mantan så kände vi oss tvungna, speciellt med tanke på att det var 95% chans att se en! O vet ni; Vi såg minst 4 st!!! Gigantiska o ofattbart graciösa varelser. Det var helt klart värt vartenda öre...o det var en jävla massa ören.

Även Crystal Bay erbjöd nåt unikt: Mola-mola (sunfish). Den här fisken är likt mantan extremt stor o även en relik bland fiskar som existerar än idag. Denna är sjukt sällsynt så den såg vi inte, men jag blev chockad av hur pass vacker platsen var. Kanske de mest färggranna o levande koraller vi nånsin sett.

Slutligen: Jag tror ärligt talat att maten här i Indonesien t o m är godare än den i Thailand. Man upplever den ena smaksensationen efter den andra..o då har vi inte ens hunnit avverka så många restauranger som vi kanske hade velat.

// Glad-smURFen (antar att jag måste initieras på nåt sätt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar