lördag 23 januari 2010

Certifierade dykare på Koh Tao!

Yes, så underbart!! Men jag börjar med mindre underbara upplevelser...

Kanchanaburi-Chumpon-Koh Tao har varit en enda helvetessträcka (helvete är väl att ta i, men aa, figure of speech). Kort o gott:

*Solglasögonen försvann (tråkigt men OK då den kostade 30 kr).
*Lurade av en gubbe => åkte för långt => åka tillbaka =>missade båten => vänta ytterliggare 6 timmar (har nu varit uppe i 36h)
* Slutligen, jag trodde det skulle bli sjukt kul att åka med Catameranen (som är en sjukt snabb båt) men den sjuka färden var allt annat än sjukt kul! Sjuk ja, jag spydde två gånger, ville ta livet av mig alt. hoppa överbord för att - när jag äntligen TRODDE vi var framme - resa vidare i ytterliggare en timme!! Varje gång båten skumpade hoppade min mage till o likt förbannat skumpade den hela jävla tiden! Ok, jag överlevde så nog om det.

Koh Tao är en rätt turistisk plats - vilket inte är speciellt lockande- men jag har nu förstått varför så många vill hit. Det är en helt underbar plats som har allting! Dykning, underbara stränder (privata, kommersiella...javisst grabbar, även toppless ;)) som alla är vita, eld-shower, djurliv, djungel, fester i mängder (varje dag), öppna o trevliga människor med stora hjärtan o sist men inte minst är ön dessutom omsluten av kristallklart o varmt vatten.

Dykningen då? Vi hade snorklat dagen innan o det kunde ju ha gått bättre: Jag kan pinsamt nog inte snorkla. Jag var därför riktigt nervös inför dykningen eftersom jag var rädd för att sabba resan för Henning genom att inte kunna dyka med honom. De fem första minuterna var riktigt jobbiga, jag kände mig klaustrofobisk o att andas i utrustningen var jobbigt. Sen helt plötsligt släppte det o dykningen har varit en fröjd ändå sen dess! Jag har nu rätten till att dyka ner 18 meter...o planerar att ta 30m nästa vecka! Jag önskar jag kunde beskriva hur otroligt vackert o frigörande det är att dyka men precis som Erawan falls så måste det upplevas på egen hand.

Det enda negativa på ön har varit den där fanskapet till monster-tupp som väcker mig varenda dag. Den liksom kucklar med death metal röst, vilket skrämmer skiten ur mig varenda gång. Ingen annan tupp (det finns många här) gör det på det viset utan de gör som dem hemma i Sverige. Tuppjävel...

Hursomhelst, idag hat det fiskats!! Här finns sailfish (världens snabbaste), red snapper (delikatessfisk) o Giant Travelli (en av världens starkaste fiskar i förhållande till deras vikt). Vi fick nöja oss med de sistnämnda idag där Travellin gav mig - som lovat - en riktigt tuff fight trots att den var så liten. Bäst av allt är att restaurangen i anslutning till fiskebåten kommer tillaga fångsten åt oss...gratis!!

Så allt som allt; Är livet underbart eller magiskt? You choose ;)


Sidney Samson - Riverside (gillar egentligen inte techno men bloggen tillägnas till Pauli, en riktigt skön kille, o han älskar den so here goes)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar