fredag 15 januari 2010

Bangkok, Kurre del 2

Jag ska försöka korta ner det lite nu - med tanke på att allt innan handlar om några fåtal timmar av resan (kommer mest troligen att misslycka med det).

Glad, lycklig, självsäker, svettig o äventyrslysten - livet alla underbara attribut - vaknade jag till en ny dag. Började med att se lite ancient architecture i form av gigantiska Buddhas o mäktiga palats. Sedan shoppade vi - eller egentligen jag då Henning är klart mkt bättre på att hålla i plånboken...eller en snåljåp - en del innan vi tillbringade resten av kvällen på att se en Muaythai gala. Vi hade svårigheter med att förstå oss på reglerna samtidigt som våra huvuden höll på att sprängas av den högljudda "hypnotisera cobra musiken". Det var ruskigt kul om än lite väl blodigt - var inte riktigt lika glamoröst att se nån slås medvetslös live - men alla mindre behagliga intryck har stillats med en kall, billig o underbart god öl, Chang, som är sinnessjukt lättdrucken! På vägen hem fick ytterligare en trevlig/läskig upplevelse, "vidii", vilket innebär att stegra med tuk-tuken o jag har märkt att min oerhörda rädsla för höjder kompenserats med ett rejält mod för fart istället, awesome!

Dag tre handlade om att se Bangkoks olika kontraster o ännu mer shopping, vilket jag tydligen inte kan fa nog av. Vi färdades via båt, sky train och till fots för att se staden o handla längs med gatorna. Dagen var i stort sett perfekt, men det gjorde riktigt ont i hjärtat att gå förbi människor utan hygien eller lemmar utan att skänka pengar, men man måste försöka finna lite distans till det hela genom att intala sig själv att det inte går att rädda hela välden...inte genom såna här enkla o temporära aktioner i alla fall. I o för sig fick jag en mindre trevlig upplevelse till i form av dryck; Lemon grass & pandan juice. Köptes i det finaste distriktet o den SÅG god ut men smakade som mord i munnen, jag känner ärligt talat den där vedervärdiga smaken ännu. Dock har den ersatts med helt sagolikt god mat och med alla intryck från de senaste tre dagarna så har jag faktiskt riktigt svårt att se varför jag skulle lämna den här livstilen...o värmen!


Dance Gavin Dance - Lemon Meringue Tie












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar