söndag 16 maj 2010

Ny dag, nya äventyr. Vi hade nu äntligen haft en natt i en vanlig säng - vilket var den första på en vecka - men det gjorde oss knappast starkare då vi som vanligt bara fick 6h sömn...men klart skönare än ett effing bilsäte iaf. Nu hade vi hamnat i staden med den tunna skorpan, Rotarua, som delvist var känd för sin forsränning, men framförallt för att den luktade ruttna ägg! Vätesulfid var namnet!

Tyvärr var landets värsta forsränning för farlig, så vi fick nöja oss med den näst bästa...som i o f s hade världens högsta kommersiella fall på 7m, så illa var det inte för det! Här fick vi dessutom grymt värde för pengarna, då det enbart kostade oss 350kr!! Det va KALLT, men nu hade våra kroppar vant sig vid att bli chockade att vi enbart hade sinnessjukt kul!

Vi skulle egentligen stuckit in på en av deras parker med heta källor o kokande lerpölar, dock skippade vi detta för det kostade lite väl plus att jag höll på att spy av den vedervärdiga doften. Ofattbart äckligt! Varför skulle man betala för det liksom? Jag hade gärna sett en gejser, men fan, det är ju bara en enda vattenfontän...men vill fortfarande se en för det! En kort tur till Island bör lösa det, nära o bra =)

Vi åkte sedan till Raglan, där Henning föll pladask för platsen o jag måste personligen medge samma sak, lätt en av de finaste städer vi varit på med en gråsvart strand o helt fantastiska vågor!

Slutligen kom vi till Tutaka för att göra resans kanske sista två dyk på Poor Knights. Jag hade förhoppningar om att få se valar, men tyvärr var det fel säsong för både det såväl som hajar. Dock fick jag mig en helt fantastisk överraskning när jag såg att de hade kelpskog, som jag velat se sen jag såg en dokumentär om det. Dock var det inte den stora typen som i Tasmanien eller California, men även här blir o sätta en check i framtiden. En annan unik o uppskattad egenskap var färgen på vattnet, aldrig sett en så fin blå färg. Sen bjöds det även på en riktigt vacker grotta med vackra maomaos o andra små färggranna krabater.

Tack New Zealand, det har varit en obeskrivligt underbar resa.




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar